یکی از اجزای مهم آسانسور از نظر ایمنی و کارکرد، درب آسانسور است. نصب و سوار کردن درب آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت بی دقتی در نصب اجزای مختلف درب آسانسور می توان شاهد بروز خسارت های مالی فراوان و حتی جانی بود.

بر همین اساس مهم ترین وظیفه ی انواع درب های آسانسور، تامین امنیت مسافران از طریق تفکیک فضا و قطع دسترسی به محیط های خطرناک است. همچنین نباید از جنبه تزییتی درهای اسانسور در کنار ایمنی آن غافل شد.

آشنایی با درب آسانسور

درب آسانسور به درب هایی گفته می شود که از محل ورودی طبقات به کابین آسانسور قرار می گیرد که دارای انواع مختلفی از جمله درب آسانسور لولایی، درب آسانسور سنترال، درب آسانسور تلسکوپی و درب آسانسور آکاردئونی هستند که با توجه به نوع آسانسور، کاربری ساختمان، استانداردهای مورد نظر با توجه به ترافیک کاربر و حمل و نقل در ساختمان و همچنین ابعاد بازشو و چاله آسانسور انتخاب می شوند.

از زمان پیدایش اولین آسانسورها، دربی برای جلوگیری از سقوط مسافران بر روی کابین آسانسور نصب می شد. این قطعه در گذشته فقط در طبقات وجود داشت که مسئول آسانسور پیش از شروع حرکت آسانسور آن را می بست.

با گذشت زمان پیشرفت تکنولوژی این قطعه در آسانسور نیز دسخوش تغییرات زیادی شد به گونه ای که امروزه انواع مختلفی از درب های آسانسور در بازار یافت می شود. وجود درب بالابر به آسانسور زیبایی زیادی می دهد و علاوه بر آن امنیت جانی مسافران را نیز تامین می کند.

آشنایی با درب آسانسور

انواع درب آسانسور بر اساس باز شدن

درب های آسانسور به دو دسته اصلی، درب داخلی (درب کابین) و درب داخل طبقه (درب طبقات) تقسیم  می شوند و به طور کلی همه درب های آسانسور در این دو گروه قرار می گیرند که از لحاظ عملکرد و نوع کارکرد به دو مدل اتومات و نیمه اتومات یا دستی تقسیم می شوند.

درب های آسانسور با توجه به نوع اتوماتیک بودنشان، نوع بازشو و همچنین نیروی لازمه جهت باز و بسته شدن با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام بسته به کاربری ساختمان، ابعاد چاله آسانسور، نوع عملکرد و استاندارد های لازم متناسب با نوع کاربری آسانسور توسط تکنسین آسانسور و طراح انتخاب می شوند.

تعداد درب کابین آسانسور  بستگی به تعداد ورودی و خروجی کابین آسانسور دارد که به صورت معمول تعداد درب کابین در اکثر ساختمان ها یکی است. در کابین همراه با کابین آسانسور جا به جا می شود و تنها در زمان ایست کامل در توقف گاه باز می شود.

قطعات تشکیل دهنده درب آسانسور

درب کابین آسانسور به دو نوع تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می شود.

درب اتوماتیک آسانسور

در این نوع از درهای آسانسور،  هم درب کابین و هم درب طبقات بصورت خودکار باز و بسته می شوند. این نوع درب ها را یا از نوع تسلکوپی یا سنترال طراحی و اجرا می کنند. در نوع تلسکوپی درب تنها از یک سمت باز و بسته می شود و در نوع سنترال درب از وسط باز و سپس دوباره از کناره ها بسته می شود.

قسمت های تشکیل دهنده درب های اتوماتیک :

  • کنتاکت
  • کفشک ها
  • سیل درب
  • لته ها
  • چهارچوب

اجزای به کار رفته در درب های نیمه اتوماتیک :

  • موتور سر درب
  • برد سر درب
  • کفشک ها
  • کنتاکت
  • تسمه
  • قرقره ها
  • چهارچوب
  • لته ها
  • سیل درب

تفاوت درب کابین و درب آسانسور

تفاوت درب طبقه و درب کابین آسانسور ممکن است به صورت عملکردی یا ظاهری باشد. تشخیص تفاوت درب طبقه و درب کابین آسانسور کاری تخصصی است و تشخیص آن به عهده کارشاسان و افراد خبره می باشد. عمده این تفاوت ها از نظر ایمنی، ابعاد، جهت باز و بسته شدن در و… می باشد.

2 تفاوت عملکردی درب طبقه و درب کابین آسانسور شامل موارد زیر است:

درب کابین آسانسور مجهز به بخش مستقل محرکه است، این بخش می تواند علاوه بر حرکت لته های خود باعث جابجایی لته های درب طبقات نیز شود. البته در مواردی که درب اتوماتیک کابین با درب طبقه از نوع لولایی ترکیب شود، مسافر باید درب را باز و بسته کند.

یک تفاوت درب طبقه و درب کابین آسانسور از نظر عملکردی مربوط به ایمنی آسانسور است. درب طبقه آسانسور مجهز به قطعه ای به نام قفل مکانیکی است. این قفل فقط در صورتی که کابین به درستی در مکان استاندارد خود حضور داشته باشد باز و بسته می شود. درب کابین آسانسور فاقد چنین امکاناتی است.

4 تفاوت ظاهری درب طبقه و درب کابین آسانسور شامل موارد زیر است.

درب طبقه آسانسور چه از نوع اتوماتیک و چه از نوع لولایی مجهز به ستون و سر درب هستند، برعکس درب کابین آسانسور فاقد این قطعات است.

انتخاب نوع درب کابین و درب طبقه بر اساس سلیقه مشتری و همچنین نیاز ساختمان صورت می گیرد. به عنوان مثال ممکن است درب طبقه از نوع لولایی و درب کابین از نوع کشویی یا اتوبوسی باشد.

رنگ لته های درب طبقات نیز در طبقات مختلف متفاوت است، انتخاب این رنگ نسبت به سفارش مشتری و طراحی لابی های آسانسور متفاوت است.

با توجه به اینکه درب کابین و طبقه در طبقه همکف بسیار در معرض دید هستند، معمولا این دو درب از جنس استیل هستند. ممکن است درب کابین و طبقات در سایر طبقه های ساختمان دارای روکش رنگ باشند.

تفاوت درب کابین و درب آسانسور

چگونه درب مناسب آسانسور ساختمان انتخاب کنم؟

انتخاب ورودی آسانسور و درب مناسب برای ایجاد انسجام و سفر مسافر ضروری است. چند نکته وجود دارد که باید قبل از انتخاب درست یکی از آنها در نظر بگیرید.

از زمان شروع کار آسانسورها، ایمنی همیشه اولویت اول بوده است. اگر به دلیل آسیب های قبلی به درب های جدید نیاز دارید، این نقطه شروع خوبی است. به خاطر داشته باشید که درهای آسانسور شما باید به اندازه و نوع آنهایی باشد که در حال تعویض هستید.

در مرحله بعد، هدف ساختمان خود و میزان ترافیک آن، زیبایی و فضای آن را در نظر بگیرید. با این اطلاعات می توانید تعیین کنید که به چه نوع درب آسانسور نیاز دارید. مهم است که محیط آسانسور خود را در نظر بگیرید زیرا برداشت های اولیه در حفظ تجارت آینده کلیدی است.

راهنمای قیمت و خرید درب آسانسور

فروشندگان با تجربه و معتبر در صنعت آسانسور دارای تخصص و دانش فنی مناسبی هستند. آن ها می توانند به شما مشاوره حرفه ای درباره نوع، طراحی و سیستم باز و بسته شدن مناسب با نیازهای شما ارائه دهند.

بررسی کنید که تامین کننده یا تولید کننده درب آسانسور، خدمات پس از فروش ارائه می دهد. این شامل تعمیر و نگهداری، تامین قطعات یدکی و پشتیبانی فنی است. اطمینان حاصل کنید که شرکت مورد نظر در این زمینه دارای رضایت مشتریان باشد.

بررسی اعتبار فروشنده پیش از سفارش درب آسانسور به شما اطمینان می دهد که درب هایی که از او تهیه می کنید، با کیفیت عالی و قابل قبول باشند. این امر بسیار حائز اهمیت است زیرا درب آسانسور یک قسمت حیاتی از سیستم است و هر گونه خرابی یا نقص در آن می تواند عملکرد آسانسور را تحت تاثیر قرار دهد.

درب های آسانسور انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها با توجه به متریال و ویژگی های که دارد، قیمت متفاوت تری نیز دارد. در زمان خرید درب آسانسور حتماً به قیمت و متریال استفاده شده در ساخت درب آسانسور دقت نمایید.

محصولات مرتبط

14,770,000 تومان
14,670,000 تومان
14,570,000 تومان
10,170,000 تومان
10,370,000 تومان
10,670,000 تومان
11,100,000 تومان
11,200,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.