امروزه آسانسور علاوه بر اینکه یکی از نیازهای روزمره و ضروری در حمل و نقل ساکنین و یا کالا را در ساختمان ها پوشش می دهد به ابزاری لوکس نیز در اکثر ساختمان ها تبدیل شده است که سازندگان با استفاده از این ابزار سعی در نمایش هر چه بهتر و گران قیمت تر از ساختمان خود را دارند.

هر چه فضای درون کابین آسانسور بزرگتر و زیباتر باشد، آسانسور کاربردی تر و مجلل تر به نظر می رسد. آسانسور 6 نفره معمولا برای ساختمانی هایی 5 یا 6 طبقه با میزان تردد متوسط نصب و راه اندازی می شود.

قطعات آسانسور 6 نفره

قطعات آسانسور 6 نفره

اولین گزینه برای آسانسور 6 نفره، استفاده از سیستم گیربکس و همچنین موتورهای گیربکس است. این موتورها در دو نوع ایرانی و خارجی در بازار موجود است که نوع ایرانی آنها بسیار پرطرفدار است که با توان های 5.5 ، 6.1 و 7.3 کیلووات و با سرعت 1 متر بر ثانیه در بازار موجود است.

موتورهای گیربکس خارجی نیز برای آسانسورهای 6 نفره قابل استفاده است.

موتورهای گیرلس معمولا توانایی و قدرت بالایی برای جا به جایی افراد و وسائل را دارند. همچنین این موتورها از راندمان و بازدهی بالایی برخوردارند و سر و صدای موتورهای گیربکس را هم ندارند، و برخی از مدل های آنها قابلیت نصب به صورت روملس را نیز دارند.

کابین آسانسور روی ریل حرکت می کند، کفشک ها وظیفه هدایت صحیح کابین روی ریل را برعهده دارند بنابراین ریل مهترین قسمت آسانسور در زمان حرکت کابین است.

لوازم ریل شامل:

پشت بند،

براکت کابین و وزنه،

لقمه کابین و وزنه،

پیچ و مهره های 8 ، 10 ، 12

است که تعداد آنها با توجه به تعداد طبقات فرق می کند.

اگر نوع ریل درست انتخاب نشود و نصب آن دقیق و اصولی نباشد، به هیچ عنوان حرکت صاف و بدون لرزشی برای آسانسور نخواهیم داشت.

مهم ترین بخش های آسانسور 6 نفره:

موتورخانه: این بخش تقریبا مهم ترین جزء آسانسور و همان نیرو محرکه اش محسوب می شود که قسمت های کنترلی و تابلو آسانسور را نیز در خودش جای داده است.

کابین: کابین آسانسور همان اتاقکیست که مسافران در آن قرار می گیرند و خود از بخش های مختلفی مانند درب اتوماتیک، دیواره ها، سقف، کف و.. تشکیل شده که تمامی آن ها در نحوه طراحی نقشه چاله آسانسور تاثیرگذار خواهند بود.

شاسی: شاسی آسانسور در حقیقت همان اسکلت آسانسور به شمار می رود و از پروفیل هایی تشکیل شده است که به طور فیت و محکم در ۴ جهت آسانسور قرار می گیرند.

وزنه های تعادل: یکی دیگر از موارد موثر در تعیین ابعاد چاله آسانسور، وزنه هایی هستند که کاربرد اصلی شان حفظ تعادل آسانسور است.

ریل های راهنما: ریل های راهنما قطعاتی فلزی به شکلT  و L  هستند که جهت اطمینان از حرکت قائم آسانسور طراحی شده اند.

پاراشوت (سیستم ترمز ایمنی): سیستم ترمز ایمنی معمولا در زیر یا بالای کابین نصب شده است که در صورت هر گونه حرکت غیر عادی آسانسور، باعث توقف حرکت آن خواهد شد.

گاورنر (کنترل کننده سرعت مکانیکی): گاورنر توسط زنجیر یا سیم بکسل به سیستم ایمنی متصل است و هنگامی که آسانسور سرعتی بالاتر از حد مجاز دارد برق آسانسور را قطع کرده و همچنین سیستم پاراوت را فعال می کند.

بافر (ضربه گیر): بافرها وسایلی ارتجاعی هستند از برخوردهای شدید و ناگهانی وزنه ها یا کابین به کف چاله آسانسور جلوگیری می کنند.

ابعاد کابین آسانسور 6 نفره

ابعاد کابین آسانسور 6 نفره

ابعاد آسانسورها براساس مقررات ملی ساختمان تعیین می شود. در مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان، به استانداردها و ضوابط مربوط به آسانسورها پرداخته شده و ابعاد آسانسورها تعیین شده است.

بر اساس استاندارد ابعاد کابین در آسانسور 6 نفره، عرض ۱۱۰ سانتی متر، عمق ۱۱۰ سانتی متر و ارتفاع ۲۲۰ سانتی متر تعیین شده است.

آسانسور 6 نفره تا چه وزنی را تحمل می کند؟

محدودیت وزن برای مدل های مختلف آسانسور متفاوت است. وزن ها بر اساس ابعاد آسانسور مشخص می شوند و از 400 کیلوگرم شروع می شود که 4 تا 6 نفر ظرفیت دارند.

عموماً تعیین ظرفیت کابین آسانسور بر اساس ارتفاع آسانسور و ابعاد کابین آسانسور صورت می گیرد و هر چه ابعاد آسانسور بیشتر باشد ظرفیت آن نیز بیشتر است. ظرفیت آسانسور به تعداد طبقات ساختمان نیز بستگی دارد و برای ساختمان هایی که تعداد طبقات در آن بسیار زیاد است، معمولاً ظرفیت کابین آسانسور زیاد است. امکان تغییر ظرفیت اتاقک آسانسور وجود دارد؛ اما بهتر است که این فرایند زیر نظر اشخاص متخصص انجام شود.

آسانسور 6 نفره تا چه وزنی را تحمل می کند؟

چاله مورد نیاز برای آسانسور 6 نفره

چاله آسانسور یا چاهک، قسمت پایینی چاه آسانسور است. چاله یا چاه، تونلی عمودی است که از پایین ترین سطح ساختمان شروع شده و تا بالاترین طبقه ساختمان را شامل می شود. که باید در نقشه ساختمان و بر اساس ترافیک آن طراحی آسانسور صورت گیرد. طراحی ابعاد چاله آسانسور اولین مرحله در نصب آسانسور محسوب شده و دارای استانداردهایی از قبیل مقاومت در مقابل نفوذ آب، تراز و صاف بودن است.

در اندازه گیری ابعاد چاله آسانسور ۶ نفره با ظرفیت استاندارد ۴۵۰ کیلوگرم، عمق چاله آسانسور ۱۷۰۰ میلی متر در نظر گرفته می شود، این در حالی است که عرض چاله آسانسور با توجه به نوع کاربری آن تعیین می شود. در این صورت اندازه عرض در تعیین ابعاد آسانسور ۶ نفره در پلان برای درب های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک ۱۶۰۰ میلی متر و برای درب های اتوماتیکی که از وسط باز می شوند ۱۸۰۰ میلی متر خواهد بود.

چاله مورد نیاز برای آسانسور 6 نفره

نصب و راه اندازی آسانسور 6 نفره

نحوه نصب آسانسور 6 نفره بیشترین تاثیر را در نوع کیفیت آسانسور دارد. اولین و مهمترین موضوعی که بیش از بقیه موارد در نصب آسانسور اهمیت دارد، امنیت مسافران است که برای اجرای این اصول رعایت دقیق پارامترهای مقررات ایمنی الزامی است.

فاکتور های مهم نصب و راه اندازی آسانسور

  • امنیت
  • دریافت گواهی استاندارد
  • کیفیت آهن کشی
  • نحوه درست و صحیح قرارگیری ریل ها
  • خدمات پس از فروش
  • اصالت کالا
  • استفاده از متریال مناسب با توجه به سازه
  • سرویس و نگهداری
  • بیمه مسافران در صورت تایید کارفرما

برای نصب آسانسور 6 نفره در نظر گرفتن پارامترهایی نظیر: تعیین ظرفیت آسانسور، ابعاد کابین آسانسور، تعیین ابعاد چاهک، آماده سازی چاهک، تامین برق تک فاز (جوشکاری در مرحله درب و ریل) و تامین برق سه فاز و… ضروری است تا هنگام اجرا، مشکلی پیش نیاید.

مراحل طراحی نصب آسانسور

  • تهیه نقشه
  • تعیین و جانمایی محل نصب آسانسور
  • آماده‌ سازی کف چاله آسانسور و بتون ریزی کف چاهک
  • عملیات آهن کشی و اخذ گواهی استاندارد
  • ریل کشی
  • دیوارکشی اطراف چاه آسانسـور و داخل چاهک
  • ایجاد موتور خانه
  • قرار گیری درب طبقات، دور چینی آن
  • قرار دادن تابلو برق و تجهیزات داخل آن

تهیه نقشه و جانمایی آسانسور

ابتدا در مرحله نصب آسانسور باید پلان طبقات را تهیه کرد. در مرحله بعدی مشخص کردن مقطع چاهک آسانسور که اندازه های کف چاله تا زیر سقف موتورخانه است را مشخص نمایند.

 محل نصب آسانسور

بعد از تهیه نقشه، با توجه به ظرفیت و تعداد آسانسور‌ها و نیز فضای محوطه، تعیین محل نصب آسانسور از موارد مهم جهت راه اندازی آسانسور است.

قیمت آسانسور 6 نفره

قیمت آسانسور 6 نفره بر اساس موارد و فاکتورهای متعددی مشخص می شود که ریل آسانسور، جنس کابین، موتور و سایر قطعات به کار رفته در آن در تعیین قیمت آسانسور 6 نفره دخیل هستند.

محصولات مرتبط

68,000,000 تومان

لوازم جانبی درب اتومات

فنر درب اتومات آسانسور

130,000 تومان

لوازم جانبی درب اتومات

قرقره سیم بکسل درب اتومات آسانسور

180,000 تومان

لوازم جانبی درب اتومات

تسمه موتور سر درب آسانسور

250,000 تومان265,000 تومان
310,000 تومان
135,000 تومان150,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.