کابین آسانسور اولین قسمتی است که هنگام سوارشدن به آسانسور با آن مواجه می‌شویم. محفظه اتاقکی که دارای دکمه‌های مربوط به طبقات مختلف است و به‌وسیله آن مسافران به‌صورت ایمن از طبقه‌ای به طبقه دیگر انتقال داده می‌شوند. ابعاد کابین اسانسور با ظرفیت آن ارتباط مستقیمی دارد و از بخش‌های مختلفی مانند کف، دیواره‌ها، سقف، درب کابین و… تشکیل می‌شود.

کابین آسانسور چیست؟

کابین آسانسور فضای بسته ای است، برای حمل و نقل افراد و بار در طول شفت آسانسور استفاده می ‌شود. کابین آسانسور معمولا به صورت مستطیلی شکل و فلزی ساخته می ‌شود. وظیفه اصلی آن جا به جایی افراد یا بار به صورت عمودی بین طبقات است.
کابین آسانسور از اجزای مختلفی تشکیل شده که شامل: دیواره ها، درب ها، شستی، دستگیره ها و غیره است.
تمامی کابین های آسانسور دارای سه بخش اصلی هستند. سکو یا محلی که افراد و یا اشیا بتوانند روی آن قرار بگیرند و بایستند. چارچوب و یا همان یوک که اتاق آسانسور بر روی آن سوار می گردد، که تمام وزن کابین از طریق یوک به سیم بکسل و موتور منتقل می شود، به همین دلیل مهمترین بخش کابین آسانسور است و سومین بخش اساسی اتاقک آسانسور را قسمت دیواره ها و سقف کابین تشکیل می دهد، که برای محافظت و ایمنی افرادی که در کابین سوار می شوند طراحی و تعبیه می گردد.

ابعاد مختلف کابین ها

ابعاد کابین آسانسور معمولا متناسب با ابعاد چاه و ظرفیت آن مشخص می‌گردد و این ابعاد را شرکت‌های آسانسوری و با توجه به استاندارد ملی ایران در مورد کابین آسانسور مشخص می‌کنند. در حالت معمول مهندسان معمار ابعاد چاله آسانسور در پلان را با توجه به استانداردهای مشخص شده رسم می‌کنند.
اما با افزایش نرخ رشد ساخت و ساز و میل به بهره‌وری حداکثری از فضا، برخی از سازندگان سعی می‌کنند تا کمترین مساحت ممکن را برای راه پله و آسانسور در نظر بگیرند و در عوض به زیربنای واحدها اضافه کنند. این کار مشکلات متعددی را برای طراحان و نصابان آسانسور از نظر تعیین ابعاد کابین آسانسور و نصب قطعات و کابین در چاله به وجود آورده است.
از جمله دیگر مشکلات که این کار در زمان نصب آسانسور به وجود می‌آورد، می‌توان به دوباره‌کاری و اضافه کاری، تحمیل هزینه‌های مضاعف و الزام به تخریب مجدد برای چاه آسانسور اشاره کرد. در همین راستا نیز سازمان استاندارد ملی ایران با توجه به استاندارد اروپایی EN81، جدولی را تحت عنوان جدول ابعاد استاندارد کابین آسانسور تهیه کرده است که ابعاد کابین آسانسور بر اساس وزن و تعداد مسافر در آن مشخص شده است.

کابین آسانسور
کابین آسانسور

طراحی کابین آسانسور

آسانسور ها کاربردهای متفاوتی دارند، به همین جهت طراحی کابین آسانسور نیز باتوجه به کاربرد آسانسور باید انجام شود. از آنجایی که کاربران تنها با کابین آسانسور در ارتباط هستند و هیچگاه با دیگر قطعات آسانسور مواجه نخواهند شد، شکل ظاهری کابین آسانسور برای آن ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود. علاوه بر ساختمان های مسکونی، در ساختمان های تجاری و اداری کابین آسانسور می تواند به پرستیژ کاری شما بیفزاید.
تمام دیتیلی که در آسانسور مشاهده می کنید از درب آسانسور گرفته تا آینه بکار رفته در طراحی کابین آسانسور، ازجمله المان های حائز اهمیت در زمان طراحی کابین است که باید به آن توجه داشته باشید.
هنگام انتخاب تمام این قطعات ممکن است کمی گیج شوید چراکه با تنوع بسیار بالائی مواجه خواهید شد، در این زمان است که باید به متخصصین این حوزه مراجعه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. پیشرفت تکنولوژی سبب شده تا طراحی کابین آسانسور با استفاده از نرم افزار های مربوطه نیز امکان پذیر باشد؛ نرم افزار lift designer یکی از نرم افزار های حرفه ای در زمینه کابین آسانسور است که متخصصین طراحی و نصب آسانسور از آن استفاده می کنند.

کابین آسانسور استاندارد

یکی از مواردی که احتمالا برای شما هم بسیار جای سوال است، اینست که ظرفیت کابین آسانسور با توجه به ابعاد آن چگونه مشخص می‌شود؟ به طور مثال وقتی وارد یک آسانسور می‌شوید و می‌بینید که به زور ۴ نفر درون آن جا می‌شوند، ولی روی دیواره آسانسور نوشته شده است: ظرفیت ۶ نفر معادل ۴۵۰ کیلوگرم.
ظرفیت آسانسور را اداره کل استاندارد ایران، طبق جداولی که تهیه کرده است، تعیین می‌نماید. نکته حائز اهمیت این است که در دیدگاه اداره استاندارد مهم این است که اگر امکان دارد در یک آسانسور حتی به زور ۶ نفر جا بشوند، تمامی تجهیزات آن آسانسور اعم از موتور، گیربکس، سیستم‌های ایمنی و… بتوانند حتما به درستی عمل کنند.
نتیجتا همیشه ظرفیت اعلام شده، بیشتر از مقداری که به چشم می آید، اعلام می‌شود تا همه تجهیزات با قدرت بالاتری تهیه و نصب گردند.
ابعاد کابین آسانسور معمولا متناسب با ابعاد چاه و ظرفیت آن مشخص می‌گردد و این ابعاد را شرکت‌های آسانسوری و با توجه به استاندارد ملی ایران در مورد کابین آسانسور مشخص می‌کنند. در حالت معمول مهندسان معمار ابعاد چاله آسانسور در پلان را با توجه به استانداردهای مشخص شده رسم می‌کنند.

علاوه بر آن جنس کابین آسانسور است که متناسب با سلیقه انتخاب می شود و در دو جنس کابین MDF استیل و کابین تمام استیل در سایت موجود می باشد که هر کدام شامل ویژگی خاص خود می باشد.

کدام کابین آسانسور برای ساختمان من مناسب است؟

پیش از اینکه اقدام به انتخاب نمایید، بهتر است در مورد اجزای مورد استفاده در آن اطلاعاتی بدست آورید. اصولا کابین های آسانسور را با استفاده از ورقه های گالوانیزه سیاه تولید می کنند. این کابین ها باید در قسمت بدنه از ضخامت 1.5 میلی متری برخوردار باشند.
در حالی که برای کف و سقف آنها از حداقل 2 میلی متر ضخامت استفاده می شود. معمولا ورقه های مورد استفاده برای ساخت کابین یکپارچه نمی باشد. بلکه به صورت مدول هایی که به هم پیچیده شده اند طراحی و تولید می شوند.
این مدول ها در حالت عادی دارای عرض 30 سانتی متری و طول 2 متری می باشند. مدول هایی که از نوع M6 و M8 هستند. زیبایی کابین ها به نوع طراحی و ساخت آنها می باشد. از این رو باید بهترین مدل کابین را برای نصب در مراکز تجاری و مسکونی انتخاب نمود.
یکی از پرکاربردترین نوع آسانسور برای آپارتمان های کوچک آسانسور کششی است. این نوع آسانسور دو نوع گیربکس دار و بدون گیربکس دارد. این نوع از آسانسور مزایا و معایب متعددی دارد که با توجه به ساختمان خود و فضای موجود در آن می توانید آن را برای آپارتمان خود انتخاب و خریداری کنید.
البته بایستی در این زمینه با مشاور و کارشناس دارای دانش تماس بگیرید. این مورد فقط یکی از گزینه ها برای انتخاب بهترین نوع آسانسور برای آپارتمان های کوچک می باشد.

خرید کابین آسانسور

عوامل مختلفی بر قیمت کابین آسانسور تاثیر می گذارند به همین دلیل، افرادی که قصد نصب آسانسور را دارند، باید ابتدا این عوامل را در نظر بگیرند و سپس اقدامات لازم را انجام دهند. در مجموع، عوامل تاثیر گذار در قیمت کابین آسانسور، عبارتند از؛
متریال یا مواد مورد استفاده: نوع متریال مورد استفاده در کابین، رابطه مستقیم با قیمت آسانسور دارد،
ابعاد کابین، یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت آسانسور است،
ظرفیت کابین آسانسور و نوع کاربرد آسانسور
بنابراین، اگر شما قصد نصب آسانسور در یک مجتمع مسکونی را دارید، می توانید با خرید کابین معمولی، در هزینه های خود صرفه جویی کنید. در این مطلب، توضیحاتی جامع را در مورد انواع کابین های آسانسورها، به شما ارائه دادیم. اگر قصد خرید کابین آسانسور را دارید، باید ابتدا نوع کارایی مورد نیاز خود را مشخص کنید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

محصولات مرتبط

68,000,000 تومان

لوازم جانبی درب اتومات

فنر درب اتومات آسانسور

130,000 تومان

لوازم جانبی درب اتومات

قرقره سیم بکسل درب اتومات آسانسور

180,000 تومان
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند

لوازم جانبی درب اتومات

تسمه موتور سر درب آسانسور

250,000 تومان265,000 تومان
310,000 تومان
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند
135,000 تومان150,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.