ریل آسانسور یک قطعه مهم در ساختار آسانسور است که برای حرکت صحیح و ایمن آسانسور در داخل چاه و روی دیواره های آن نصب می شوند و به عنوان راهنمایی برای حرکت عمودی کابین آسانسور عمل می کنند.
ریل آسانسور معمولاً از فولاد یا آلومینیوم ساخته می شود و شکلی خطی دارد. طول ریل بستگی به ارتفاع چاه و تعداد طبقات ساختمان دارد. ریل ها به وسیله پیچ و مهره به دیواره های چاه نصب می شوند و باید به طور صحیح و محکم نصب شوند تا بتوانند وزن کابین آسانسور و بارها را تحمل کنند.
ریل آسانسور دارای سطح صاف و دقیقی است تا حرکت آسانسور روی آن به صورت صاف و بی صدا انجام شود. همچنین، ریل با استفاده از مکانیزم و راهنمایی های خاص، جلوگیری از لغزش و حرکت نامنظم آسانسور را امکان پذیر می سازد.

انواع ریل آسانسور بر اساس شکل، جنس و ویژگی ها

انواع ریل آسانسور را براساس استاندارد ISO 7465، به صورت زیر دسته بندی می شوند:
• ریل کشش سرد با پسوند A
• ریل ماشین کاری با پسوند B
• ریل ماشین کاری سرعت بالا با پسوند BE
• ریل آسانسور T9
• ریل آسانسور T16

ریل کشش سرد با پسوند A

ریل ها معمولا به دو شکل سرد و گرم در بازار عرضه می شوند که تفاوت آن ها در نوع ساخت آن ها است. ریل های مدل T5 و T9 به روش نورد گرم ساخته می شوند اما در مقابل، ریل های T16 و T125 به روش نورد سخت یا سرد طراحی و تولید می شوند. این مدل ها تفاوت های با یکدیگر دارند.

ریل ماشین کاری با پسوند B

ریل هایی که به صورت ماشین کاری ساخته می شوند دارای پسوند B هستند. به این ریل ها، ریل B آسانسور نیز گفته می شود. معمولا پس از انجام عملیات نورد روی آن ها، به منظور اینکه بهتر صیقلی شوند و یکدست تر باشند، باید روی آن ها ماشین کاری انجام شود.
در این عملیات لایه هایی از روی انواع ریل آسانسور برداشته شده که البته این مورد سبب کاهش کیفیت محصول نهایی نخواهد شد، و در این روش تولید نیز شمش های فولادی دارای ویژگی های فیزیکی و شیمیایی متفاوتی از سایر محصولات خواهد بود.

ریل ماشین کاری با سرعت بالا با پسوند BE

ریل های ماشین کاری با سرعت بالا نیز یکی دیگر از دسته بندی های پر فروش موجود در بازار هستند که بر مبنای کشش سرد تولید می شوند. در آسانسورهایی که سرعت بالایی دارند، قطعات باید با دقت بالایی انتخاب شوند. در غیر این صورت می تواند سبب ایجاد مشکل در عملکرد کلی دستگاه و تاب برداشتن ریل شود. کفشک ها، ریل و همینطور الکتروموتور باید کاملا به صورت هماهنگ با یکدیگر انتخاب شوند.

ریل آسانسور
ریل T9 سرد چین

ریل آسانسور T9

این نوع از انواع ریل آسانسور در آسانسورهایی با ۱۰ ایستگاه و حتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا جهت ارتقاء سطح کیفی، این ریل ها را به روش نورد و کشش سرد تهیه می کنند. به هر حال استفاده از ریل ها، بسته به نوع متریال و کیفیت ساخت آن ها، دستخوش تغییرات گوناگونی خواهد شد. هرچه مقاومت ریل بالاتر باشد، توان و تحمل آن در برابر فشار نیز بیشتر خواهد بود. این موضوع یک اصل پایدار در انتخاب انواع ریل آسانسور می باشد پس در زمان خرید حتما به این نکته دقت کنید.

ریل آسانسور T16

این نوع از ریل ها توسط برندهای معتبر در بازار عرضه شده و یکی دیگر از انواع ریل آسانسور پر فروش در بازار است. در آسانسورهایی با ظرفیت بین 8 تا 12 نفر، از ریل های T16 استفاده می کنند که استانداردترین و بهترین گزینه می باشد. در برخی موارد ظرفیت آسانسور از 12 نفر بیشتر است، در این صورت ریل T16 برای وزنه ی روی قاب، و ریل T125 را برای کابین استفاده می کنند.

ریل آسانسور از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای ریل آسانسور عبارتند از:
• پشت بندها
• براکت ها
• لقمه ها
• پیچ و مهره نمره 8
• پیچ و مهره نمره 10
• پیچ و مهره نمره 12
توجه شود که متعلقات ریل آسانسور اگر آبکاری شده باشند از کیفیت بهتری برخوردار می شوند
پشت بند چیست؟ پشت بند ریل آسانسور صفحه ای از جنس فلز که توسط پیچ و مهره های نمره ۸ ،۱۰ و ۱۲ ، دو ریل آسانسور را به یکدیگر متصل می کند.
براکت چیست؟ براکت قطعه فلزی می باشد که وظیفه آن اتصال میان سازه و ریل آسانسور می باشد. ریل های آسانسور توسط این قطعه به دیواره چاه متصل و نصب می شوند.
لقمه چیست؟ لقمه ها قطعات فلزی می باشند که معمولاً جنس فولاد و یا چدن می باشد که برای اتصال ریل ها به براکت ها به کار گرفته می شوند.

سایز بندی ریل آسانسور

ریل های آسانسور را با مشخصات خاصی می سازند تا کاربری خاص خود را داشته باشند. هرکدام از آن ها ویژگی هایی دارند که در قسمت های مختلف می توانند سبب بهبود عملکرد آسانسور شوند. این قطعات نیز مانند هر قطعه ی دیگر از آسانسور دارای تعدادی مشخصات منحصر به فرد هستند. در واقع می توان گفت که مشخصات ریل آسانسور برای هر نوع از آن ها متفاوت از دیگری خواهد بود.
در زمان ساخت ریل های آسانسور معیارهای گوناگونی در نظر گرفته می شود. سایز بندی و ابعاد ریل آسانسور یکی از مشخصات ریل آسانسور محسوب می شود که مطابق با کابین آسانسور انتخاب می شود.
ریل T5 برای آسانسورهایی با ظرفیت ۴ نفر، سرعت ۱ متر بر ثانیه و ارتفاع ۱۵ متر
ریل T9 برای آسانسورهایی با ظرفیت ۷ نفر، سرعت ۱.۲ متر بر ثانیه و ارتفاع ۳۰ متر
ریل T16 برای آسانسورهایی با ظرفیت ۱۲ نفر، سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه و ارتفاع ۳۰ تا ۵۰ متر
ریل T12 برای آسانسورهایی با ظرفیت بیش از ۱۲ نفر، سرعت بالای ۱.۶ متر بر ثانیه و ارتفاع بالای ۵۰ متر

نگهداری از ریل آسانسور

ریل آسانسورها به طور مداوم در حال استفاده هستند و بستر حمل و نقل عمومی بسیار مهمی را در ساختمان ها و مجتمع ها فراهم می کنند. بنابراین، نگهداری و تعمیرات دوره ای ریل آسانسورها برای حفظ عملکرد بهینه آنها بسیار ضروری است.
بازرسی دوره ای یکی از مراحل مهم نگهداری و تعمیرات ریل آسانسور است. در این مرحله، تکنسین های متخصص ریل آسانسور راهکارهایی را برای تشخیص و رفع مشکلات احتمالی مورد بررسی قرار می دهند.
با گذشت زمان و استفاده مداوم، برخی از قطعات ریل آسانسور ساییده می شوند. در این مرحله، قطعات ساییده باید تعویض شده و قطعات جدید و مرغوب جایگزین شوند.
تنظیم و تعادل ریل آسانسور از جمله مراحل مهم در نگهداری و تعمیرات آن است. در انتهای مراحل نگهداری و تعمیرات، آزمایش عملکرد ریل آسانسور برای اطمینان از صحیح بودن عملکرد آن انجام می‌شود. این آزمایشات شامل تست سرعت، تست ترمز و سایر آزمون‌های لازم است.

خرید ریل آسانسور

موارد متعددی در خرید نوع و تعداد ریل های آسانسور مورد اهمیت است؛ از جمله این موارد می توان به نوع سیستم اجرایی آسانسور مانند سیستم MRL، سیستم و Gearless و غیره، ظرفیت آسانسور، نوع کاربری آن، تعداد طبقات، موقعیت پیش ‌بینی شده برای نصب درب های آسانسور در هر طبقه، برند، کیفیت و همچنین اصالت آن ها اشاره نمود.
بنابراین برای خرید ریل آسانسور تشخیص اصالت و کیفیت ریل آسانسور و تهیه آن از مراجع معتبر، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

محصولات مرتبط

68,000,000 تومان

لوازم جانبی درب اتومات

فنر درب اتومات آسانسور

130,000 تومان

لوازم جانبی درب اتومات

قرقره سیم بکسل درب اتومات آسانسور

180,000 تومان
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند

لوازم جانبی درب اتومات

تسمه موتور سر درب آسانسور

250,000 تومان265,000 تومان
310,000 تومان
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند
135,000 تومان150,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.