آسانسورها نیز مانند هر دستگاه دیگری برای حرکت به بخشی برای تامین انرژی نیاز دارد. در نخستین سال های کشف این دستگاه برای تامین انرژی آن از نیروی انسانی استفاده می کردند. اما با کشف جریان الکتریکی و به وجود آمدن انواع موتور آسانسور، کارها بسیار ساده تر شدند.

آشنایی با موتور آسانسور و کارکرد آن

الکتروموتور قلب تپنده هر آسانسور است که نیروی محرکه لازم برای حرکت و جابجایی کابین و بار را تولید می کند. سرعت و شتاب کابین با کنترل و انتقال نیروی موتور صورت می گیرد.
پارامترهای حرکت مانند یکنواختی، دستیابی به حداکثر سرعت و کاهش سرعت قبل از توقف بستگی به نوع موتور آسانسور دارد. با توجه به کاربرد آسانسور، از ترکیب های مختلفی از انواع موتور و سیستم های کنترل سرعت برای مدیریت حرکت کابین استفاده می شود.

انواع موتور آسانسور

موتورهای آسانسور به طور کلی به دو دسته موتورهای گیرلس و موتورهای گیربکس تقسیم می شوند. هر دو نوع این موتورها دارای یک ساختار کلی مشابه هستند که شامل روتور، شفت، چرخ دنده و قرقره می باشد.
تفاوت اصلی این دو نوع موتور در نحوه انتقال نیروی محرکه از روتور به قرقره است. در موتورهای گیرلس، روتور به طور مستقیم به شفت متصل شده و نیروی محرکه را به قرقره منتقل می کند. اما در موتورهای گیربکس دار، از یک چرخ دنده و فلکه هرزگرد برای انتقال نیرو استفاده می شود.
علاوه بر این دو نوع، موتور سومی به نام موتور مغناطیسی نیز وجود دارد. این موتور با استفاده از نیروی مغناطیسی عمل می کند. انتخاب نوع موتور بستگی به کاربرد و ظرفیت مورد نیاز آسانسور دارد.

موتور آسانسور
موتور گیربکسی آسانسور

موتور گیربکسی آسانسور

در این نوع از انواع موتور آسانسور، نیروی محرکه توسط یک قرقره ی کششی و چرخ دنده به کابین آسانسور جهت بالا یا پایین رفتن منتقل می شود. در این نوع موتورها، گیربکس یا همان چرخ دنده، واسط بین موتور و کابین می باشد که انعطاف پذیری لازم را به وجود می آورد.
با چرخش گیربکس، چرخ دنده ها به حرکت در می آیند و با چرخش چرخنده های متصل به گیربکس، فلکه یگیربکس شروع به چرخیدن می کند و سیم بکسل را هم جهت با چرخش موتور به حرکت در می آورد.

موتور گیربکس تک سرعته (VVF)

در این نوع موتورها، دور موتور ثابت بوده و کابین با سرعت ثابت حرکت می کند. در زمان نزدیک شدن کابین به تراز طبقه، یک شتاب منفی از طریق ترمز در آن ایجاد می شود. با کاهش سرعت، کابین در نهایت تراز طبقه متوقف خواهد شد. در این سیستم، دور موتور توسط یک مدار الکتریکی کنترل می شود و سرعت را در بازه ی زمانی کوتاهی به آرامی از صفر به حداکثر و بالعکس می رساند.

موتور گیربکس دو سرعته

از آن جهت به این نوع از انواع موتور آسانسور دو سرعته گفته می شود که دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت دارد. در ابتدای شروع حرکت این موتور، از دور تند استفاده می شود. برای محدود کردن جریان این موتورها از یک مقاومت سری استفاده می کنند که کاهش تدریجی میدان این مقاومت، سبب شتاب گیری آرام آسانسور خواهد شد.
در آخر با قطع شدن برق و به وسیله ترمز، کابین در تراز طبقه متوقف خواهد شد. به منظور کاهش تکانه های شتاب اولیه و ثانویه و همچنین ضربه های توقف، از یک چرخ فلزی به نام فلایویل که به موتور متصل می شود استفاده می کنند.

قطعات موتور آسانسور

معرفی قطعات و تجهیزات موتور آسانسور گیربکسی

فن: برای خنک کردن موتور آسانسور استفاده می شود. فن موتور را خنک نگه می دارد تا از داغ شدن بیش از حد جلوگیری شود.
فنرها: برای جذب شوک و ارتعاشات استفاده می شوند تا کارکرد موتور روان تر شود.
هسته: قلب موتور الکتریکی است که میدان مغناطیسی ایجاد می کند.
روغن: برای روانکاری قطعات موتور و کاهش اصطکاک به کار می رود.
ماردون: برای اتصال شفت موتور به چرخ دنده ها استفاده می شود.
بلبرینگ: برای نگهداری شفت موتور در جای خود و جلوگیری از لرزش آن به کار می رود.
فلایویل: برای تنظیم سرعت موتور به کار می رود.
سیم پیچ: برای تولید میدان مغناطیسی در موتور الکتریکی استفاده می شود.
کاسه ترمز: برای نگه داشتن لنت های ترمز استفاده می شود.
فلکه کشش: برای انتقال نیروی چرخشی موتور به طناب کشش آسانسور به کار می رود.
شفت موتور: محوری است که چرخش موتور را به چرخ دنده ها منتقل می کند.
مگنت ترمز: برای فعال کردن ترمز موتور استفاده می شود.
پوسته موتور: بدنه و قاب بیرونی موتور را تشکیل می دهد.
کفشک و لنت ترمز: برای ترمز کردن موتور هنگام توقف استفاده می شوند.

معرفی قطعات و تجهیزات موتور آسانسور گیرلس

موتورهای گیرلس یکی از مهمترین اجزای آسانسورهای مدرن امروزی هستند که باعث حرکت آسان و بهینه آسانسور شده و از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمدتر از موتورهای قدیمی می باشند. این موتورها شامل تعداد زیادی قطعات و تجهیزاتی هستند که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند.

  • فلانژ
  • ترمز
  • براکت
  • یاتاقان
  • انکودر
  • شفت
  • فلکه کششی
  • روتور به همراه مگنت
  • جعبه ترمینال بدنه موتور
  • محافظ خروج سیم بکسل ها
  • ورقه استاتور به همراه سیم پیچی

 

معیار های انتخاب موتور آسانسور

برای انتخاب نوع مناسب موتور آسانسور، چند عامل مهم وجود دارد:

نوع سیستم آسانسور

همان طور که ذکر شد، آسانسورها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

کششی
هیدرولیک

در سیستم های تراکشن از موتور الکتریکی AC یا DC استفاده می شود. این موتور به کمک یک مکانیزم کاهنده سرعت دنده ای، چرخ حامل کابل را می چرخاند. در آسانسورهای هیدرولیکی، موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن پیستون داخل سیلندر به کار گرفته می شود. پس نوع سیستم آسانسور، تعیین کننده نوع موتور مورد نیاز است.

ظرفیت و وزن آسانسور

هرچه ظرفیت و وزن آسانسور بیشتر باشد، نیاز به موتوری قوی تر و پرتوان تر است تا بتواند بار سنگین تری را حمل کند. بنابراین برای آسانسورهای با ظرفیت و وزن بالا مانند آسانسور باربر، موتورهایی با توان بسیار بیشتر نیاز است.

سرعت آسانسور

هرچه سرعت آسانسور بیشتر باشد، موتور باید قدرت و توان بیشتری داشته باشد تا بتواند کابین و بار را در سرعت های بالاتر حرکت دهد. برای آسانسورهای سریع مانند آسانسورهای ساختمان های بلند به موتوری پرقدرت تر نیاز است.

کاربری آسانسور

آسانسورها برای کاربری های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند مانند:

• آسانسور مسافربر
• آسانسور باربر
• آسانسورهای بیمارستان ها و اورژانس
• آسانسور مراکز تجاری و اداری

بسته به نوع کاربرد آسانسور، موتور مناسب باید انتخاب شود. برای مثال در آسانسور باربر به موتور پرقدرت تر و آسانسورهای اضطراری به موتورهایی با قابلیت اطمینان بالاتر نیاز است.

شرایط محیطی

شرایط جوی و محیطی که آسانسور در آن نصب می شود نیز بر نوع انتخاب موتور تاثیر دارد. به عنوان مثال در مناطق با شرایط جوی سرد و یخبندان، باید موتورهای مقاوم در برابر سرما مانند موتورهای totally enclosed fan cooled انتخاب شود.
در مجموع، توجه به پارامترهای فوق ضروری است تا موتور مناسبی برای هر آسانسور انتخاب شود که بتواند نیازهای عملکردی آن را برآورده سازد.

قیمت و خرید موتور آسانسور

در زمان خرید موتور آسانسور به ارتفاع ساختمان خود توجه داشته باشید. برای مسافت های طولانی باید از موتوری استفاده کنید که قدرت بالاتری داشته باشد. به هرحال باید نکات زیادی را مدنظر داشته باشید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. برای خرید موتور آسانسور به مراکز معتبر فروش مراجعه کنید.

محصولات مرتبط

68,000,000 تومان
-6%
قیمت اصلی 69,400,000 تومان بود.قیمت فعلی 65,000,000 تومان است.
64,000,000 تومان
64,000,000 تومان
58,000,000 تومان
45,000 تومان

لاستیک ضربه گیر

لاستیک تخت زیر موتور

25,000 تومان
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.