سیم بکسل ها یکی از لوازم پرمصرف در صنعت آسانسور هستند. انواع سیم بکسل آسانسور دارای بخش های مختلف متحرکی هستند که وظیفه حرکت بالا و پایین آسانسور را بر عهده دارند. سیم بکسل آسانسور بر اساس مؤلفه‌های گوناگونی مثل اندازه، نوع بافت، جنس مغزی و جهت بافت دسته بندی می شود.
انواع سیم بکسل آسانسور را می توان بر اساس نوع بافت به چهار دسته کلی به شرح زیر تقسیم بندی کرد:
بافت فیلر: سیم بکسل آسانسور با بافت فیلر دارای قطر مفتول یکسان در تمام ردیف های آن است و فضاهای خالی بین هر ردیف مفتول با مفتول نازک پر می شود که به آن بافت فیلر می گویند.
بافت سیل: در طناب های فولادی دارای بافت سیل اندازه قطر مفتول خارجی بیشتر از قطر مفتول داخلی است که مقاومت سایشی سیم بکسل را افزایش می دهد. در این نوع بافت تعداد مفتول های اطراف مفتول اصلی یکسان هستند.
بافت استاندارد: در همه رشته های انواع سیم بکسل دارای بافت استاندارد مفتول ها اندازه قطر یکسانی دارند. بافت استاندارد از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده که سبب افزایش کاربرد آن شده است.
بافت وارینگتون: در سطح بیرونی سیم بکسل های دارای بافت وارینگتون، مفتول های ضخیم و نازک به صورت یک در میان وجود دارند. این حالت قرارگیری مفتول سبب شده بافت وارینگتون نسب به بافت سیل از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار باشد.

سیم بکسل آسانسور چیست؟

سیم بکسل آسانسور یکی از اجزای اصلی آسانسور است که نقش حیاتی در عملکرد صحیح و ایمنی آن دارد. سیم بکسل آسانسور در واقع یک تسمه فلزی است که به وسیله موتور آسانسور به حرکت در می‌آید و بار را بالا و پایین می‌برد. انتخاب مناسب سیم بکسل و نوع آن بر اساس نیازهای هر پروژه بسیار مهم است.

سیم بکسل آسانسور
سیم بکسل ۶ گاورنر

ساختار و جنس سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور معمولی ۱۹*۸ (که بافت آن 8 رشته بوده و هر کدام از آن رشته ها دارای 19 مفتول) از جنس فولاد و بافت است. روند تولید بکسل بدین صورت است که فولاد گداخته شده را با درصد مشخص کربن تحت کشش قرار می دهند و پس از عملیات کشش و نورد به شکل مفتولی فولادی در می آورند.
این مفتول های نازک همان رشته هایی هستند که در دسته های ۱۹ تایی یک رشته از 8 رشته بافت ۱۹*۸ سیم بکسل آسانسوری را تشکیل می دهند.

تحمل سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل در آسانسور به منظور جابه جایی و حرکت نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل باید در انتخاب آن دقت کرد. قطر سیم بکسل باید با توجه به قطر فلکه آسانسور انتخاب گردد. به طور کلی مقدار قطر فلکه آسانسور از ۴۰ برابر قطر طناب فولادی نباید کمتر باشد. در آسانسور با توجه به ظرفیت آن برای ایمنی بیشتر از سیم بکسل هایی که تعداد رشته های آن از ۳ بیشتر باشد، استفاده می شود.

مقایسه انواع سیم بکسل آسانسور از لحاظ اندازه

یکی از راه های دسته بندی سیم بکسل ها، توجه به اندازه آنها است. در آسانسورها از سیم بکسل های ۶، ۵/۶، ۸، ۱۰ و ۱۱ میلیمتر استفاده می شود.

سیم بکسل آسانسور
سیم بکسل نمره ۱۰ گوستاوولف چین نواردار

مقایسه انواع سیم بکسل از لحاظ تاب و بافت

نوع بافت و تاب سیم بکسل آسانسور، عامل دیگری است که در دسته بندی می تواند در نظر گرفته شود. نوع بافت سیم بکسل باید به گونه ای باشد که سیم ها از هم باز نشوند.
بنابراین، انتخاب سیم بکسلی با بافت مناسب بسیار اهمیت دارد. کارخانجاتی که در زمینه تولید سیم های بکسل فعالیت دارند، بافت سیم بکسل ها را اغلب به دو صورت معمولی و لنگ در نظر می گیرند. هر دو نوعِ این بافت ها راست پیچ یا چپ پیچ می باشند. لازم به ذکر است که خرید سیم بکسل هایی با بافت معمولی، بیشتر رواج دارد.
علاوه بر این، بافت سیم بکسل آسانسور می تواند به صورت بافت سیل، استاندارد و وارینگتون نیز باشد. سیم بکسل هایی با بافت استاندارد، دارای مفتول هایی با قطر یکسان بوده و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند.
از طرفی، در سیم بکسل هایی که با بافت سیل ساخته می شوند، قطر مفتول خارجی از قطر مفتول داخلی بیشتر بوده و مقاومت سایشی در این نوع سیم بکسل ها نیز به شکل چشمگیری بالا می باشد.
در نهایت، سیم بکسل هایی با بافت وارینگتون، از مفتول هایی با قطرهای مختلف ساخته شده اند که از این مفتول ها، به صورت یکی در میان در ساختار این نوع سیم بکسل ها استفاده می شود. سیم بکسل هایی با بافت وارینگتون، نسبت به سیم بکسل هایی با بافت سیل، از مقاومت بیشتری برخوردارند.

سیم بکسل آسانسور
روغن سیم بکسل

روغن کاری سیم بکسل آسانسور

تمامی سیم بکسل ها بعد از مدتی استفاده نیاز به مراقبت و نگهداری و روغن کاری دارند. روغن کاری به موقع سیم بکسل باعث افزایش طول عمر و کارایی آن در دراز مدت می شود.
روغن هایی که برای روانکاری سیم بکسل ها استفاده می شود به صورت یک حلال نفتی موجود است که با اسپری کردن مواد و آغشته کردن آن وارد بدنه خارجی طناب فولادی و هسته مرکزی سیم بکسل شده و پس از ورود به آن تبخیر می شود و این کار باعث جلوگیری از اصطکاک دستگاه می شود.

نکاتی مهم در خرید سیم بکسل آسانسور

برای انتخاب سیم بکسل آسانسور توجه به موارد زیر الزامی است.
ارتفاع و یا طول حرکت کابین آسانسور
نوع نصب موتور آسانسور (1-1 و یا 1-2 و ….)
تعداد فلکه هرز گرد
نوع شیار موتور آسانسور

آسانسورهای معمولی ارتفاع کمتر از 30 متر و سرعت کمتر از 2 m/s

در آسانسورهای گیربکس معمولا موتور به صورت 1-1 نصب شده و موتور دارای فلکه کشش بزرگ و شیار وی V شکل می باشد. سیم بکسل مناسب برای این گونه آسانسورها سیم بکسل مغز کنفی با بافت سیل 19*8 و مغز کنف F819 SFC خواهد بود.
در صورتی که شیارها به شکل U باشند یا فلکه اصلی کوچک بوده و یا بر اساس شرایط از تعداد بیشتری فلکه هرزگرد استفاده شود بهتر است از سیم بکسل مغز کنفی هشت رشته با بافت وارینگتون با کد فنی F819 WFC استفاده شود.

آسانسورهای با ارتفاع متوسط بین 30 تا 60 متر و تا سرعت 4 m/s

در این آسانسور ها باید از سیم های ۸ رشته مغز فولادی استفاده شود که ـ به طور مثال در سیستم کدگذاری برند گوستاوولف ـ نوع خاصی از سیم بکسل های مغز فولادی تولید می شود که در مرکز مغز آن از یک لایه نازک کنف جهت نرمی بیشتر و روغنکاری بهتر استفاده شده که این بکسل ها با کد فنیPAWO F3 وPAWO F7 شناخته می شوند.
اگر آسانسور با شرایط ارتفاع متوسط به صورت 1-1 (یک به یک) نصب شده و شیار فلکه اصلی موتور V باشد، می توان از سیم بکسلPAWO F3 با بافت سیل استفاده کرد. در صورتی که نوع نصب به صورت 1-2 (دو به یک) و یا گونه های دیگر باشد یا شیار موتور U باشد و یا تعداد فلکه های هرز گرد بیشتر از یک عدد باشد باید از سیم بکسلPAWO F7 که دارای بافت وارینگتون است استفاده گردد.

آسانسورهای ارتفاع بلند با طول حرکت بیشتر از 60 متر و سرعت بالای 4 m/s

در این آسانسور ها باید از سیم های ۸ رشته مغز فولادی با کد PAWO F7S استفاده شود که هسته آن کاملا از مغز فولادی بوده و جهت آسانسورهای سرعت بالا و سنگین طراحی گشته است.

محصولات مرتبط

68,000,000 تومان

لوازم جانبی درب اتومات

فنر درب اتومات آسانسور

130,000 تومان

لوازم جانبی درب اتومات

قرقره سیم بکسل درب اتومات آسانسور

180,000 تومان
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند

لوازم جانبی درب اتومات

تسمه موتور سر درب آسانسور

250,000 تومان265,000 تومان
310,000 تومان
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند
135,000 تومان150,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.